Az elmúlt évtized mozgalmasan telt a fantasztikum kedvelői számára. A science-fiction átvette az uralmat a popkultúrában, a fantasy pedig túlnőtt a geek szerepjátékosok rajongásán, és meghódította az egész világot. Mese- és szuperhősök, robotok, űr- és időutazók lopakodtak be a háztartásokba, a szórakoztatóiparban ma már jóformán nem is lehet sikeres az, aki nem vesz róluk tudomást. Ünnepeljük együtt az emberiség első olyan évtizedét, amelyben már nem ciki űrhajós filmet nézni, és nem néznek értetlenül az ismerősök, ha valakit orknak titulálunk.
Évtized-értékelő sorozatunk záró felvonásaként a mozifilmekkel vetünk számot. Szerzőgárdánk hosszas tanakodás után az alábbi tíz alkotást választotta meg a 2000-es évek legjobbjának.
10. Let the Right One In
Tomas Alfredsont soha nem érdekelte a horror, nem is rendezett horrort, és ezen szokását követve készítette el ezt a horrofilmet. Szociorealista vámpírfilm az IKEA-bútoros panelrengetegben, ahol Rubik-kockával köt életre és halálra szóló barátságot az iskolában vert magányos kisfiú és a mások vérén élő számkivetett lány. Alfredson új életet lehel egy elkoptatott zsánerbe, és csodaszép hangulatú, szívmelengetően lehangoló drámát fest meg felnövésről és kitaszítottságról.
9. The Fall
Tarsem régóta dédelgetett filmjét közel húsz országban forgatta, négy éven keresztül, saját pénzéből finanszírozva a vállalkozást. Már önmagában ezért is tiszteletet érdemelne, de szerencsére ennél jóval többről van szó. A kórházban fekvő kaszkadőr (Lee Pace) meséje során - mely egy bevándorló kislány (Catinca Untaru) képzeletének köszönhetően életre kel - számítógépes trükkök nélkül készült gyönyörű képek tárulnak szemeink elé, felejthetetlen hangulatot teremtve. A két főszereplő között fantasztikus az összhang; végre egy film, amelyben a gyerekszereplő is katartikus alakítást nyújt.
8. WALL-E
Jean-Luc Godard egyszer azt mondta, "Nem az számít, hogy honnan veszed az ötleteidet, hanem az, hogy hogyan használod fel őket." Ennek a gondolatnak Andrew Stanton nyújtotta a végső bizonyítékát, amikor a WALL-E-ban sikerrel ötvözte a klasszikus sci-fik szellemét a némafilmek komikumával és a Disney-rajzfilmek bájával. A romeltakarító robot története minden idők egyik legmeghatóbb és legviccesebb tudományos-fantasztikus meséje. Minden porcikájából süt a lelkesedés és odaadás, igazi, szívből jövő műalkotás.
7. The Prestige
2006-ban Christopher Nolan rendezőként egy magasabb szintre emelkedett, Jonathan Nolannel pedig bizonyították, hogy náluk fifikásabb szerzőket keresve sem lehet találni ma Hollywoodban. A mesterien szerkesztett Tökéletes trükk nem pusztán a fordulataival, hanem a mögöttük rejlő pszichológiai mélységekkel tartja sakkban és sokkban a nézőit, hogy a tudományos-fantasztikus miliő már csak hab legyen a tortán.
6. Pan's Labyrinth
A mexikói rendezőtriumvirátus fékezhetetlen étvágyú Marcus Antoniusa, Guillermo Del Toro ezzel a filmmel mutatta meg a világnak, hogy elborult fantáziáját nem csak felszínes képregényfilmek szolgálatába tudja állítani. A faun labirintusa sötét és nyomasztó felnőttmese, melyben hiába kapunk frászt a Sápadt Embertől, aki a tenyerében tartja a szemgolyóit, vagy a recsegő Fauntól, a valódi borzalmak akkor köszöntenek ránk, amikor kilépünk a fantáziavilágból a véres valóságba.
5. Serenity
Joss Whedon kitartóan szembemegy minden természeti erővel, és az őt ért sorscsapásokra fittyet hányva addig nem adja fel, amíg drágakővé nem csiszolja minden mesterművét. A fiatal generáció legkarizmatikusabb alkotója a Serenityvel feltette a Firefly i-jére a pontot, és megteremtette a 21. század eposzi kalandmeséjét, amely a drámai hullámvasút közben nem felejt el szórakoztatni és tanítani sem. A Star Wars felnőtté vált, és sebtiben át is keresztelkedett.
4. The Fountain
Darren Aronofsky szívét-lelkét beletette ebbe a filmbe. Ha nézőként mi magunk is így teszünk, felejthetetlen élményben lehet részünk. A rendező többi munkájához hasonlóan azonban ez sem adja könnyen magát: a többféle olvasattal bíró alkotás befogadása intellektuálisan és érzelmileg is komoly kihívást jelent. A korszakokon átívelő történet egy megindító mese szerelemről, életről és halálról - fantasztikus látvánnyal és Clint Mansell gyönyörű zenéjével kísérve. Igazi mestermunka.
3. Moon
Az elsőfilmes Duncan Jones alacsony költésgvetésből készült filmje főhajtás a műfaj nagy klasszikusai előtt - ugyanakkor egyedi hangulata, frappáns megoldásai és mondanivalója révén jóval több is annál. Annak idején, még a bemutató előtt, egy lassú sodrású, elgondolkodtató, régivágású sci-fit vártunk, egyben komoly, személyes drámát is; mindezt fantasztikus színészi játékkal előadva, csodálatos látvánnyal és zenével. Megkaptuk.
2. Donnie Darko
Ki hitte volna, hogy egy olyan film lesz a 2000-es évek egyik legnagyobb kultuszalkotása, amelyben egy óriásnyúl, egy dark és enyhén pszichotikus kamaszsrác és a Tears for Fears zenéje osztozik a vásznon? Igazi nemzedéki mozi született ezzel a huszadszorra újranézve is frissnek ható kertvárosi világvége-történettel, amit Richard Kelly elsőfilmes létére veteránokat megszégyenítő magabiztossággal gyúrt össze szerves egésszé. Két órás hallucinogén trip gyerekszerelemmel, a téridő-kontinuum megbontásával és Halál Nagyival egy őrült világban, ahol azok az álmaink a legjobbak, amelyekben meghalunk.
1. Children of Men
Hiperrealizmus és szimbolizmus, a fülünk mellett elfütyülő lövedékek és gazzal benőtt játszótéren felcsendülő képzeletbeli gyermekkacajok: Alfonso Cuarón minden idők legnyomasztóbb közeljövőképét tárja elénk, preapokaliptikus filmjében a világvége már megváltás volna. A kiégett Clive Owen céltalan és kiúttalan hétköznapokon téblábol, hogy aztán újult elszántsággal vezesse át a jövő lehetőségét egy xenofób, rendőrállam Anglián, elvadult terroristákon és egy modern polgárháborún. Maradandó, megrendítő filmélmény mind vizuális, mind gondolati tekintetben, és ráadásnak még megkapjuk a hippi Michael Caine-t és a filmtörténet egyik legfeszültebb autós üldözését.
Honorable mentions
- District 9
- K-PAX
- The Lord of the Rings trilógia
- 28 Days Later
- Sunshine
- The Dark Knight