Az Odyssey 5 2002-es, sajnálatos módon mindössze 20
epizódot megért kanadai sorozat több szempontból is a Battlestar Galactica
előfutárának számítható. Alkotója Manny Coto, aki a 24 című közismert
műnek köszönhetően mára egy Emmy-díjjal is rendelkezik, de a sci-fi
rajongók számára az új Star Trek: Enterprise című széria producereként is
ismerős lehet.
A magyar szolgáltatók közül anno mind az RTL Klub, mind az AXN
műsorára tűzte az alkotást, a kissé szerencsétlen Odüsszeia néven, ám
különösebb reklámot, vagy visszhangot sehol sem kapott. Sajnos. Mivel az Odyssey 5 a maga módján bizony
intelligens sorozat, és remekül alapoz az új évszázad több fő kérdésére, többek
között, hogy mi a különbség ember és gép között, hova tartunk a rohamos,
többször már csupán pár ember által értett technológiai növekedéssel, vagy
felváltja-e a biológiai életet a gépi, illetve jobban mondva szerkesztett
információ alapú létezés.
A sorozat kezdő epizódjának egyes elemei a BSG-t kedvelők számára nagyon
ismerősek lehetnek. Az épp küldetést teljesítő, az Odyssey 5 űrsikló személyzetét alkotó
karakterek rövid – és véleményem szerint remek – bemutatását követően tanúi
lehetünk a világunk, azaz a Föld bolygó megsemmisülésének. De a kalandok, és
kihívások sora a főszereplők számára csupán ezt követően kezdődik. Az
Odüsszeiának nem ez az egyetlen hasonlósága a Csillagközi Rombolóval, és nem is
gyanúsítanám Mooret és stábját se ötletnyúlással, de mint később láthatjuk, itt
bizony elég bizonyíték gyűlne össze arra, hogy szakállas barátunknál, ki lábát
rendszeresen a Tahoe-tóban hűti, minimum egy házkutatást tartsunk. Persze az is
lehetséges, hogy a hasonló ötletek konvergens evolúciójának egy remek
példájával találkozunk.
Akárhogy is legyen, a pilot során főszereplőink tudata két
megszokott science-fiction elem, egy emberfeletti idegen lény, és az időutazás
segítségével visszakerül 5 évvel korábbi testükbe, azzal a céllal, hogy
megakadályozzák a Föld átváltozását egy óriás tűzgolyóvá. Itt kezdődnek a bonyodalmak. Ugyanis
nem elég, hogy egyikőjük, aki a legfiatalabb asztronauta címet birtokolta az
űrutazás történetében, 17 éves kamasztestébe lép vissza, és újra szembesül a
gimnázium kegyetlenül unalmas tanóráival, és első kegyetlenül szexi
barátnőjével, de például a riporternő korábbi férje, és öt éves gyermeke
mellett ébred – kire emlékei szerint nemsokára rákos betegség, majd halál vár.
Egy anyának először is borzalmas lehet végigélni a gyereke szenvedését, és
halálát, de úgy tűnik, neki másodszor is szembesülnie kell vele.
Azt hiszem, ezt követően érthető, hogy a sorozat egyik
alapkonfliktusát hőseink magánéleti problémái és küzdelmei szolgáltatják,
tetézve azzal, hogy eközben még a bolygót, és az emberiséget is meg kellene
menteni egy szinte teljesen ismeretlen ellenségtől. Touché! Persze ez szkenárió
akár egy borzalmasan nyújtott, csöpögős drámába is fordulhatna, de az írók és a
színészek remek munkájának hála csupa-csupa érdekes szituációt, és remek
tempójú cselekményvezetést kapunk.
A színészek közül számomra kiemelkedik Peter Weller és
Sebastian Roché, ám aki nem annyira tehetséges – akár riporternőnk –,
annak az írói munkát dícsérő történeti háttér tudja gazdagítani jelenlétét. A folyamatosan szivarozó
macsó texasi (űr)cowboy figurája rendkívül klisésnek tűnik, ám Weller olyan jól
adja el Chuck Taggartot, a kívül kemény alfa hím, belül mégis érző, és saját
problémáit feldolgozni sokszor nehezen tudó férfit, annyira illik rá a
szerep, hogy fel sem merülhet bennünk a gondolat, hogy nem létező embert
látunk, hanem egy fiktív karaktert. Őszintén mondhatjuk, hogy a figurát rá öntötték. A színészt egyébként a néhai Robotzsaru
filmből lehet ismerős, ahol a főszereplő Murphyt alakította, de ugyanígy
feltűnt a 24-ben is – nemhiába ugye, a régi kapcsolatok.
Ahogy írtam, szintén kitűnő alakításnak lehetünk tanúi a
sikeres playboy, genetikus tudós, és író Kurt Mendel figurájában, akit Sebastian
Roché személyesít meg. Ő legutóbb a Fringe egyik negatív hőseként, a Newton
szerepében tűnt fel, de más sikeres sorozatokban is megjelenik főbb, illetve
mellékszerepekben. Itt megformált figurája több szempontból is a Battlestar
Galactica Gaius Baltarját juttathatja eszünkbe, ugyanolyan nárcisztikus, testi
örömöket faló, ám belül szeretetre vágyó, önmagával is folyamatosan küzdő
embert ismerhetünk meg. Nemcsak ebben, de a végletekig menő racionalitás mögött
megbúvó vallási fanatizmusra hajlamos személyiségével is hajaz a későbbi
Baltarra, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a tudomány nevében, és saját
érdekei mások elé helyezve többször ő is hajlamos elfeledkezni, melyik
oldalon is áll voltaképp. Természetesen van egy nagy különbség köztük, de nem
sütök el minden spoilert annak, aki esetleg még nem látta a sorozatot…
Másik három hősünk sajnos korántsem olyan karizmatikus,
mint kettejük, mégsem szorulnak háttérbe, hála az arányokra ügyelő történetvezetésnek.
Mind a riporternő Sarahnak (Leslie Silva), mind az űrhajós Angelának (Tamara
Craig Thomas) megvan a maga hatalmas keresztje, mi kemény helyzetekbe hozza
őket az egész széria folyamán. Az előbbinek családjában a már említett beteg
kisfiú, míg másikuknak a korrupt szenátor apa, kinek önzése és hataloméhsége
messze túlszárnyalja Kurt Mendel negatívumait. A két családtag végig sötét
árnyként követi karaktereik, befolyásolják döntéseik, és tetteik.
Egy szép példa a széria humorára, és az alkotók önkritkájára (egyben válaszom a kritikus kommentekre:))
A csapat legfiatalabb tagja, Neil Taggart (Christopher
Gorham) némiként mindig apja, Chuck mögé szorul, de a vén róka nem egyszer
köszönheti életét és akcióik sikerét eszének, hűségének, no meg a
számítógépekkel, és programozással kapcsolatos különleges tehetségének.
Igazából ők ketten majdhogynem elválaszthatatlanok karakterileg, hiszen folyamatos
kölcsönös támogatást nyújtanak, és kritikus tükröt is mutatnak egymásnak, az
ellentétek ellenére is példaértékű apa-fiú kapcsolatot ábrázolva.
A történet főszáláról nem írhatok sokat anélkül, hogy
ne lőném le a legnagyobb spoilereket, ám az, ami mindenképp említést érdemel a mesterséges intelligencia megjelenése. Bár korábban máshol is megjelent ez a
motívum – akár a régi Galacticában, akár a Star Trek világban – az Odyssey 5 az
első olyan sorozat, ami immáron a virágkorát élő információs társadalom
aktualitásában teszi központi elemévé a kérdéskört. Az Internet szövevényes
hálójában rejtőző intelligens programoktól kezdve a későbbi cylonokat idéző
félig-meddig biológiai, félig-meddig mesterséges, emberfeletti tulajdonságokkal
rendelkező és sokszor emberségre vágyó lényekig (amiket a szereplők
’synt’-ként emlegetnek – én kérek elnézést), több mindent láthatunk, sokszor
csak már találgatva ki a barát, és ki az ellenség a sodró játszmában.
Az néha bevágott, gondosan választott idézetek sokszor egyedi hangulatot adnak az epizódonak
Ismét a Galacticához hasonlítva nagy pikantériája az
alkotásnak, hogy szereplőink egy epizódban itt is találkoznak egy csak számukra
létező entitással, egyfajta head-karakterrel, akit mindennek tetejébe a későbbi
Number Four Simont megtestesítő Rick Worthy alakít. A színésszel egyébiránt a
nyáron itthon is szót válthatott pár szerencsés sci-fi rajongó – többek között
Freevo –, az SFportal találkozón.
Véleményem szerint mindezek, és sok más egyéb okán minden
science-fictiont kedvelő számára szórakoztatóvá, és érdekessé teszik ezt a
fordulatokat, aranyköpésekkel, kiváló ötleteket és meglepetéseket sem nélkülöző
sorozatot, ami népszerűsége ellenére is a süllyesztőbe került. Mondhatni
méltatlanul. Épp ezért fel lehet készülni, hogy befejezést nem kapunk, az
utolsó epizód sok mindent nyitva hagy, ráadásul egy Empire State Building
méretű cliffhangerrel zárul, ám cserébe ott a húsz részen keresztüli elmerülés
öt olyan ember életébe, akik hozzánk hasonló problémákkal küzdenek, többször
egymással is konfliktusba kerülve, de mégis egy magasabb cél fogja össze őket:
megvédeni a világot, és az emberi fajt.
Jól hangzik.
A befejezés viszont ha nincs is, fogadni mernék mi lett volna: maguk idézik elő a pusztulást visszautazásukkal, klasszikus időutazásos fogás.
Gladia:
Nekem se derengett, tökéletesen véletlenül futottam bele, és mivel jó véleménnyel voltak róla a "beszerzési" oldalon letöltöttem. Adni kell a virtuális tenger anonim kalózainak a véleményére.:D Egyszer mindenképp megéri végignézni.
geomayler:
Én viszonylag jól viselem a befejezés nélküli történeteket. Megadja neked a szabadságot, hogy elgondolásod szerint fejezd be őket. Szóval aki szereti használni a fantáziáját, annak remek lehetőség, és így mindenki olyan véget álmodik magának, ami szerinte jó lenne.
Mi egyébként nem erre tippeltünk végként, mert túl klisésnek gondoltuk - és szerintem ez Cotonak is eszébe juthatott -, hanem arra, hogy nem is az idegenek, hanem az emberek csinálták ki a bolygót, mert el akarták pusztítani a másik felet... csak félrecsúszik az egész. Persze ebben a verzióban hőseink rájönnek, a Föld megmenekül, és minden csupa öröm és bódottá'.;)
Ha kérdésed, észrevételed, fontos információd van, üzenj nekünk.
kereső
friss témák
Vitéz Horváth János:
@Fira Heffner: és ugyanazt halucinálja mindenki az egész világon? Ilyen hülye hogy lehetsz? :) (2020.04.02. 11:35)Gyenge próbálkozás a The Fourth Kind
tmnk:
Hohó, februárban végre magyarul is megjelenik a Diaszpóra! :)
(Itt a bejegyzés róla az Ad Astra f... (2013.01.09. 20:54)Mi jobb egy Egan könyvnél?