A 2010-es év sem csupán a blockbusterekről fog szólni, egészen szép számmal sorakoznak már a nemzetközi terjesztés kapujában a kis költségvetésű fantasztikus filmek is. A kevesebb rivaldafény és a szerényebb megvalósítás nem feltétlenül jelent rosszabb minőséget, de vajon lesz-e egy Moonunk vagy Cloverfieldünk idén? A The Underdog Project című, új rovatunkban a megamozik árnyékában lappangó, ígéretes produkciókat vesszük szemügyre.

Első alanyunk a Monsters című sci-fi lesz, amely bőven merít a dráma és a horror elemeiből is. A filmet nagy titkolózás övezte (ha őszinték akarunk lenni, akkor nem volt, aki a marketinggel foglalkozzon), mielőtt a South By Southwest fesztiválon bemutatták. A szűkszavú szinopszisból egy mexikói District 9-ra lehetett következtetni, így epekedve vártam az első teasert, hogy eloszlassák az előítéleteimet. Ez meg is érkezett, így a lapozás után megtekinthetitek, és a sztoriról is bővebben olvashattok.

A háttértörténet röviden a következő:

Hat évvel ezelőtt a NASA idegen élet jeleire bukkant a naprendszerünkben. Egy szondát küldtek ki, hogy mintákat gyűjtsön, de ez a visszatérése során lezuhant Közép-Amerikában. Nem sokkal később új életformák kezdtek felbukkanni a környéken, mire Mexikó felét fertőzött zónának nyilvánították, és karantén alá vonták. Az amerikai és a mexikói hadsereg ma is küzd, hogy megfékezze a teremtményeket.

Az elmúlt években többször láthattuk, hogy egy látványos, szörnyeteges-idegenes sci-fihez nem kell gigászi költségvetés, és a kimagasló bevételekhez sincs szükség A-listás sztárokra. Gareth Edwards, a Monsters rendezője mégsem a kézenfekvő akció-kaland produkciót forgatta le Matt Reeves és Neil Blomkamp nyomdokain, hanem egy egészen személyes, visszafogott útifilmet, amelyben időnként a félelmetes címszereplők is felbukkannak.


Nyugi, ez még nem a CGI

A történet két civil, a fotós Andrew és az ő főnőke lánya, Samantha viszontagságait követi nyomon a veszélyeztetett övezetben, ahol néhány fegyveres kísérővel próbálnak visszajutni az USA-ba. Elsősorban a kettejük kapcsolata kerül a fókuszba, és a mikroköltségvetés mentén csak nagyon elegáns, finom eszközökkel jelenítik meg az idegeneket.

A Cloverfieldéhez hasonló felépítésre számíthatunk tehát, mindössze lassabb tempóval. Az eddigi kritikák szerint legalább olyan izgalmas és gazdag alternatív világ tárul majd elénk, mint a Children of Menben, csak ehhez kevésbé profi megvalósítás és egyszerűbb forgatókönyv párosul.

Bár ezzel a címmel és premisszával óhatatlan a műfaji besorolás, mégis egy szerzői filmmel van dolgunk, amelyben Gareth Edwards töltötte be az író, a rendező, az operatőr és a VFX-csapat szerepét. A brit férfi kapott már BAFTA-díjat és Emmy-jelölést a vizuális effektjeiért, de nincs garancia arra, hogy a kellő írói és rendezői eszköztárral rendelkezik a Monsters megvalósításához. Mindenesetre a kritikák, amelyeket forrásként felhasználtam, eltérő véleményen vannak erről.

A film terjesztését a Magnet Releasing vállalta, a szerződést órákkal az SXSW-s premier után írták alá. Egyelőre csak az észak-amerikai piacra szánják a filmet.