The cylons were created by Men.  They rebelled. They evolved. They look and feel Human. Some are programmed to think they are Human. There are many copies. And they have a Plan.

A Battlestar Galactica korai szezonjainak fontos és megválaszolatlan kérdése volt, hogy mi is az a titokzatos Terv, melyet a főcím minden héten felvillantott előttünk. A lelkes nézői fantázia számos fantasztikus és kreatív ötlettel állt elő a cylonok motivációit illetően, a sorozat viszont mintha vonakodott volna konkrétumokat is szolgáltatni erről a bizonyos Tervről. Míg aztán valahol a negyedik szezon második felének sugárzásakor, vagyis már 2009-ben Ronald D. Moore töredelmesen be nem vallotta, hogy a főcímbe bekerült "And they have a plan..." "És valamit terveznek" kitétel egyes egyedül a stúdió ötlete volt, "mert így jobban hangzik" alapon, a készítők a maguk részéről nemigen gondolkoztak el azon, hogy hogyan fogják ezt bemutatni. A dolog iróniája, hogy amikor ez az információ napvilágra került - nem kis felháborodást okozva - akkor már megvolt a döntés Moore-ék részéről is, hogy mégiscsak betömik ezt a rést, és készülőben volt már a forgatókönyv, mely a The Plan, A Terv címet viselte.

Vigyázat, az alábbiakban spoilerek találhatók a The Plan című tévéfilmből!

A film tartalmából:

A történet 281 nappal a Kolóniák bukása után nyit, egészen pontosan a Lay Down Your Burdens 2 idején, amikor is az Andersékkel érkezett Cavil atya lebuktatja a flottában tevékenykedő másolatát. Kivégzésük előtt az újonnan érkezett megpróbálja meggyőzni társát, hogy a Terv, megbukott.
Ezzel vissza is ugrunk a múltba, a Kolóniák pusztulása idejére. Ezúttal premier plánból láthatjuk a támadás képeit, a robbanásokat, a flotta elpusztítását, a városok lebombázását. Tanúi lehetünk, hogyan menekült meg Ellen, Tory, Anders, hol volt a támadások alatt Cavil és a többi cylon. A támadások után a két Cavil történetét kísérhetjük figyelemmel, akiknek sorsa párhuzamosan halad a sorozatból már megismert jelenetekkel. Megtudjuk, mi történt Shelleyvel, megismerjük Leoben menekülésének történetét, Boomer két személyiségének titka is feltárul előttünk. Capricán végigkísérhetjük az ellenállás kialakulását, és Cavil csatlakozását is. Végül a lelepleződés és a kivégzés képei következnek.

A Capricát támadó cylon haderő

Vélemény:

Bár előzetesen nemigen vadásztam a The Plannel kapcsolatos hírekre, információkra, a különböző konokon, találkozókon, interjúkban elhangzott morzsák alapján kezdett körvonalazódni egy kép bennem arról, hogy mit várhatok. A készítők azt ígérték, hogy a The Plan egy olyan oldalát mutatja meg a már megtörtént eseményeknek, melyet eddig nem ismertünk, és a látottak a megtörtént eseményeket fogják majd egy új megvilágításba helyezni. Ha ebből még valaki nem sejtette volna, a készítők (azt hiszem, főleg Olmos) meg is erősítették, hogy lesznek a sorozatból kivett felvételek, de mellette természetesen újonnan forgatott anyagok is. Ez amellett, hogy rendkívül költséghatékony megoldás, egyben egy izgalmas játék, egy különleges tapasztalat is lehet, bár félő, hogy bizonyos titkok felfedése elvesz a sorozat kétértelműségéből, titokzatosságából, abból, hogy bizonyos eseményeket a nézők többféleképpen is interpretálhatnak egyszerre. (Elsősorban a Shelley Godfrey történetszálra gondolok.)

A filmet megnézve el kell ismernem, nem véletlen, hogy a készítők ezzel promotálták művüket, ez az alapkoncepció tényleg uralja a filmet. Ez az egyik legfőbb erőssége, ugyanakkor, ahogy majd később kicsit részletesebben is kitérek rá, az egyik legnagyobb gyengéje is. Szintén nagyon jellemző, hogy akárcsak a sorozatban, a fantasztikus látványorgiák csak színpadul szolgálnak a karakterfejlesztésnek, a rendkívül látványos nyitóképek után a film leginkább kamaradráma jelleget ölt (melybe legfeljebb Anders ellenállási mozgalma visz némi akciót. A két Cavil karakterfejlődése telitalálat, akárcsak az, ahogy a történetet át-meg átszövi a BSG filozófiája - a gyűlölet és a szeretet, a "gépi" és az "emberi" (mely nem feltétlenül gép és ember) különbsége, a kötődés kialakulása vagy elutasítása.

Pyramid-edzés apró bökkenővel

Cavil terve (az emberiség elpusztítása, se több, se kevesebb) voltaképpen inkább csak eszköz, mellékes körülmény, a fő cél, ahogy a film végén meg is fogalmazódik, az Ötök, az Alkotók szeretetének elnyerése. Cavil hisz benne, hogy a probléma minden gyökere abban áll, hogy a "szülei" az embereket jobban szeretik, és igazi gyermeki logikával hiszi, hogy minden probléma megoldását jelentheti, ha az emberek eltűnnek a színről. Caprica Cavil ébred rá Andersszel folytatott beszélgetése nyomán, hogy az emberek kiirtása nem hozza el számukra az Ötök szeretetét, hiszen a szeretet, a kötődés túléli a halált. Ezért riad vissza Kara megölésétől, ezért jön vissza a Galacticára, hogy elhozza a béke üzenetét. Persze ez az üzenet még sokáig nem lesz hangsúlyos a sorozatban, valószínűleg azért, mert Fő-Cavil gondoskodik róla, hogy társának "veszélyes eszméit" bedobozoltassa, amíg teheti, így lehet, hogy a gondolat majd csak a 4. szezonban tér újra vissza (hacsak nem számítjuk be Új-Capricát, mint egy borzalmasan elvetélt kísérletet az együttélés fenntartására).

Cavil terve azért is halálra van ítélve, mert a társai mit sem tudnak az Ötökről, ők az emberiséget tartják szüleiknek - és velük alakítanak ki kötődést, ki-ki a saját módján. Talán Doral az egyetlen, aki nem kötődik senkihez, de ő egyben a legszerencsétlenebb is, akit Cavil a piszkos munkák elvégzésére tart. A Hatosok és a Kettesek már kezdettől vonzódnak egyes emberekhez (Baltarhoz és Karához), és még a négyes Simonról is kiderül, hogy felesége van és kislánya, és inkább magát öli meg (a Feltámadás Hajó sugarán kívül), minthogy ellenük tegyen. Jane Espenson sötét humorérzéke jól átcsillan azokban a jelenetekben, mikor Cavil egyre frusztráltabban küldi ki "embereit" az emberiség teljes elpusztítására, ám azok sorra cserbenhagyják. Szinte tragikomikus, hogy miután Boomer elpusztítja a vízkészlet jelentős részét, ő maga talál ötször annyi vizet, Doralnak sikerül felrobbantania egy jelentéktelen folyosó jelentéktelen válaszfalát, Shelley Godfreynak sikerül megerősítenie a pozíciójában Baltart, végül Boomer képtelen megölni Adamát. ("Két golyót küldtem a hasába! Mi kellett volna még???" "Talán egy a fejébe?") Még ironikusabb, ha visszagondolunk az első szezon második felének paranoiájára, és arra, hogy a cylonok minden bénáskodásuk mellett is mennyire közel voltak ahhoz, hogy az emberek elvégezzék helyettük a piszkos munkát.

Cavil csipetcsapata (a találó elnevezésért köszönet Nocadleenek)

Dean Stockwell fantasztikus alakítást nyújt a kétféle Cavil megformálásában, Tricia Helfer magabiztosan és remekül hozza az egymástól nagyon különböző Hatosokat, és fantasztikus, hogy a 2008-2009-ben forgatott jeleneteit simán hozzá lehet vágni a 2004-es anyagokhoz, anélkül, hogy észre lehetne venni a különbséget. Ez nem mondható el Aaron Douglasra, akinek az arcszélessége elárulja, mikor készült az adott felvétel. A Simont alakító Rick Worthy végre valamirevaló szerepet kap, az Anderset alakító Michael Trucco pedig végre lemozoghatja azt az időt, amit a 4. szezon végén fekve kellett töltenie. Dícséret illeti a látványt, nekem mind a pusztulásra ítélt, mind az elpusztított Kolóniák képei szinte sokkolóan hatott (különösen a hibrid beszéde, és az alávágott képsorok voltak különösen kiemelkedőek). Bear is hozta magát, különösen szívfájdító volt a Caprica Before The Falls című számát viszonthallani, ez a zene annyira jól kapcsolódik az örökre elvesztett boldog békeidőkhöz, melyet a Daybreak is bemutatott.

Amiket eddig írtam, az alapján a The Plan a Battlestar Galactica hagyományihoz hű, kiváló alkotás lehetne, és bizonyos részleteiben tényleg az - sajnos azonban a helyzet ennél sokkal ellentmondásosabb. Ha a részektől az egész felé akarok haladni, a lendület megtörik - a remek pillanatok sehogysem állnak össze koherens, egybefüggő tévéfilmmé. Egyenetlen az akciómennyiség - a látványdömping után a karakterfejlesztés minden átmenet után a látványra éhesebb nézőket könnyen elaltatja, így lemaradnak érdekes karakterpillanatokról, a történet belső koherenciája túlságosan ráépül a sorozatra, az összefüggés az egyes jelenetek között csak a sorozatban létezik, így lesz a történetvezetés egyre szaggatottabb, kiragadottabb, önkényesebb. Van egy komoly koncepcióbeli hiba az elején, ami számomra erősen rombolta a második fél élvezeti értékét - a rombolás kezdő képsoraiban tanúi lehetünk az Ötök megmenekülésének, és apró rendezési trükkök sora kelti azt az érzést, hogy az elkövetkező történet róluk fog szólni (szerintem alapszabály egy mozinál, hogy az első 20 perc főszereplője az egész film főszereplője egyben). Miután azonban egy feszes vágással végigkövetjük Ellen, Tory és Anders történetét a pusztítás pillanatában - a sorozat hirtelen irányt vált, megkezdődik Cavil egyébként érdekes története, és Ellent valamint Toryt legközelebb a film végén látjuk viszont. Azt sem tudjuk meg, volt-e szerepe Cavilnak abban, hogy Adama megtalálta Ellent a Rising Staron, vagy hogy Billy halála után hirtelen Tory került Roslin mellé felelős pozícióba, vagy ez puszta véletlen (isteni beavatkozás) volt, kifejezetten Cavil terveivel ellentétesen. Kifejezetten zavart, hogy szerencsétlen Toryt kifejezetten Capricán láttuk utoljára, csak sejtették, hogy hogy került vissza a flottához.

Kinek esett le, hogy ezt a nőt már a Minisorozatban is láttuk?

Bár érdekes adalék, hogy egy, csak a Minisorozatban látott karakter kap nagyobb szerepet ebben a történetben, talán több értelme lett volna, ha úgy csinálják, hogy a laikusabb néző is észrevegye ezt, nemcsak az, amelyik már kiolvasta a Battlestar Wikit, és elolvasta az összes Edward James Olmos interjút. Giana, Simon felesége és Tyrol eddig sosem látott szerelője megegyezik azzal az asszonnyal, aki annak idején a Minisorozatban Baltarral érkezett vissza a Colonial One-ra, kiszálláskor azonnal geminoni férje iránt érdeklődve. A sajátos akcentusú karaktert ugyanaz a színésznő játssza, Lymari Nadal alias Mrs Edward James Olmos. De a történet problémáját jelzi, hogy nekem, aki oda-vissza ismeri a BSG világát, csak a történet végére támadt az a sanda gyanúm, hogy a két színésznő talán ugyanaz lehet, de csak a Battlestar Wikin ellenőrizve jöttem rá, hogy a karakter is az.Giana karaktere egyébként nem lett volna rossz, de zavart, hogy gyakorlatilag Cally szerepét töltötte be, amikor egyébként Callynek is ott kellett volna sertepertélnie a háttérben. Nyilvánvalóan nem akarták Nicky Clyne-t visszahívni forgatásra (vagy tán akarták, de nem sikerült), de ez sajnos a darabnak ártott.

Hasonlóképpen ártott végeredményben a darabnak Laura _teljes_ hiánya. Oké, elfogult vagyok, de akkor is.  Pedig eredetileg nem zavart a gondolat, hogy nem szerepel, hiszen teljesen más történetre (inkább az Ötök életére koncentráló sztorira) számítottam. Mary McDonnell mondta, hogy ő nincs benne a sztoriban, így nem is számoltam vele. Amikor azonban azt láttam, hogy Apollo, Kara, Helo, Athena, Gaeta és Dee is csak a sorozatból származó anyagokban szerepeltek, akkor elkezdett motoszkálni bennem a gondolat - ha ők igen, akkor Roslin miért nem? Mintha szándékosan lett volna kihagyva. A Water című résznél Olmos mellőle lép előre, hogy parancsot adjon ki, gondosan kellett vigyázni, hogy úgy vágják meg az anyagot, hogy Laurát kiszedjék belőle. Leoben kivégzésekor ott állt Kara mögött, csak "véletlenül" nem látszott. De a pohár akkor telt be, amikor a történet végén azt kellett látnom, hogy _módosították_ az eredeti anyagot (ez volt az egyetlen "hamisítás" az egész filmben), kihagyták azt, ahogy Laura kiadja a parancsot a két Cavil kizsilipelésére, helyette Tigh és Adama mondják ugyanazokat a szavakat. Az meg már a nevetségesség netovábbja volt, hogy mikor Caviléket viszik a zsilip felé, elmennek mind az öt cylon mellett, ott áll Tory a létra mellett, felette meg egy pár női láb miniszoknyában, abban a pozícióban, ahogy talán háromszor is láttuk Roslint a sorozat szerint. A beállítás statikus jellege miatt azonban vagy öt percet is ott áll mozdulatlanul az a bizonyos láb - hát tényleg hihető, köszönjük szépen.

Két Cavil, háttérben az elnökasszony lába

Végezetül még egy dolog nyomaszt a filmmel kapcsolatban: bár abból a célból készült, hogy megválaszoljon bizonyos kérdéseket, és lezárja az ellentmondásos dolgokat, én a filmnézés közben több új nyugtalanító kérdést fedeztem fel, mint ami addig zavart esetleg. Az egyik az, hogy ha a cylonok célja az volt, hogy senki se meneküljön meg, akkor minek menekítette ki Cavil Ellent Piconról? Ki segített Torynak? Miért nem pusztította el a bolygóról menekülőket a közelben lebzselő cylon haderő? Csak a Galactica fedélzetén volt Boomerhez hasonló alvóügynök? Volt ennek a ténynek köze ahhoz, hogy csak a Galactica menekült meg? Mit csinált egyáltalán a cylon flotta az első két szezonban? Merthogy belülről egy maroknyi modellel nehéz szabotálni egy egész flottát, azt értem. De ott volt a háttérben a rengeteg anyahajó, a millió raider, a megszámlálhatatlan centurió. Hogy csúszhat ki a nehézkesen mozgó flotta a kezükből? Ezt csak úgy tudom elképzelni, ha nincs a fedélzeten még egy Cavil, aki legerőteljesebben képviseli az emberek kiirtásának a gondolatát, a többi modell esetleg kötődési problémák miatt hasonlóképpen elbénázhatja a dolgot, mint a flottában rejtőző társaik. De hihetetlennek tűnik számomra, hogy mindössze két Cavil legyen egy időben aktiválva, mikor többezer Doral vagy Hatos vagy Nyolcas szaladgál mindenfelé. És így tovább, számolatlanul.

Bár Edward James Olmos úgy nyilatkozott, hogy a The Plan sikere esetén újabb tévéfilmekre számíthatunk, Ron Moore és David Eick sosem erősítették ezt meg. A díszleteket szétszedték, a sorozat a múlté. A filmet megnézve annyit mondhatok, örülök, hogy megnéztem, érdekes dolgokat találtam benne, de valahogy örülök, hogy nem lesz folytatás. Minden hasonló alkotás csak rombolná azt az emléket, melyet a sorozatról őrzök. Legyen itt a

VÉGE.