Alant első vendégbloggerünk, flyinghair posztját olvashatjátok.
Ha valaki egy mondatba foglalva hallja George Lucas nevét és a sci-fi fogalmát, majdnem biztos, hogy a Csillagok Háborúja fog eszébe jutni. Ami igazán nagy kár, részben azért mert szerintem a népszerű űreposz nem sci-fi, hanem sokkal inkább a fantasy kategóriába sorolandó, másrészt azért, mert Lucas mester alkotott a tudományos fantasztikum határain belül valami sokkal mélyebbet, mint az imént említett film.
Képzelj el egy földalatti világot, ahol mindenki fehér falak közt, fehér ruhában jár. Képzelj el egy világot, ahol férfiak és nők egyaránt kopaszok. Képzeld el, hogy nem lehetnek érzelmeid, és hogy a neved három betűből és négy számból ál. Most pedig próbáld elképzelni, hogy mindez normális.
"What's wrong?"
THX 1138 (Robert Duvall) teljesen átlagos ember. Mármint, ha beszélhetünk egyáltalán átlagosról vagy átlagon felüliről egy olyan világban ahol mindenki egyenlő és egyforma. Maradjunk annyiban, hogy THX 1138 ember, robotgyári munkás, nem kérdez, és ami a legfontosabb: nem is gondolkodik. Életterén LUH 3417 (Maggie McOmie) jelzésű nővel osztozik. És ez így van jól. Legalább is THX szerint mindenképp.
A bonyodalom egy Ádám és Éva bűnbeesés motívummal kezdődik, mely a jövőben, a tiltott gyümölcs leszakítása helyett, a nyugtatók be nem szedését jelenti. LUH, a jövő Évája nem veszi be többé a napi gyógyszeradagját, de még ennél is tovább megy. Szabotálja lakótársa, THX gyógyszerszedési szokásait, aki nem érti, miért hibázik a gyárban munkája folyamán, holott ez sosem fordult elő vele korábban. Ő mindig precíz, megbízható munkaerő volt. Hiába megy gyónni a nyilvános gyóntatókba, hiába önti ki lelkét a sematikus Jézus kép előtt, a válasz mindig ugyanaz: „Jó dolgozó vagy. Menj, vásárolj többet… És légy boldog!” Végül pedig bekövetkezik az elkerülhetetlen. THX öntudatra ébred, ráeszmél emberi mivoltára, ezeknek pedig beláthatatlan következményei lesznek: öntudat, gondolatok, érzelmek.
Illegális szexuális tevékenység és gyógyszerrel való visszaélés miatt kerül THX vád alá, és csak hajszál híján menekül meg az azonnali megsemmisítéstől. Ehelyett kísérleti alanynak bélyegezve börtönbe zárják. A fogda talán a film egyik legmegdöbbentőbb helyszíne, kis rácsos kabinok helyett a jövő Alcatraz-a egy véget nem érő fehér tér. A kérdés csak az, hogy képes-e hősünk újra LUH nyomára bukkanni, és hogy meg lehet-e menekülni ebből a túlmaterializált, emberidegen világból?
"Could you be more specific?"
George Lucas első egész estés filmjének romantikája nem a téma újdonságában rejlik, hanem sokkal inkább a tálaláson múlik. Ahogy az a későbbi műveiben tipikussá válik, nem a „Mit?”-re, hanem a „Hogyan?”-ra kerül a hangsúly. Lássuk be, ahogy a Csillagok Háborúja sem több, mint egy szenzációsan tálalt tündérmese, úgy THX 1138 világa sem új. Az alapötlet Arthur Lipsett 21-87 c. munkájából származik. Ebből eredt Lucas későbbi vizsgafilmje 1967-ben, amely az Electronic Labyrinth: THX 1138:4EB címet viselte. Az egyetemet elvégezve Coppola támogatásával született meg 1971-ben a rövidfilm egész estés változata, amely tisztességesen merít Orwell 1984-ből, vegyítve azt Huxley Szép új világával és saját elképzeléseivel.
"My mate has been acting very strange"
Bár a történetből kifolyólag a karakterek meglehetősen gépiesek, Robert Duvall alakítása nagyon meggyőző, ahogy a paranoiás SEN 5241-et alakító Donald Pleasence-é is. Maggie McOmie pedig még kopaszon is elbűvölő és bájos, játéka megható és érzelmes. Sajnálom, hogy nem futott be később.
"Pulsate. Vibrate. Alternate. Plastic."
A film képi világa magán hordozza a ’70-es évek minden sci-fi vonását. LEDek, TV-képernyők, pörgő számok, leporellók és szögletes fémes panelek uralják a földalatti világot, igaz Lucas – szokásához híven - a DVD kiadás kedvéért nyakon borította filmjét egy adag 21. századi CGI-jal, amire valójában semmi szükség nem volt, hiszen tartalmi többlet nem keletkezik általa. De tény, hogy élvezhetőbbé teszi a filmet azok kedvéért, akik ódzkodnak a nagyon puritán képi megjelenítésektől.
"Our voices are not joined in any harmonious chorus..."
Mindenképpen említést kell tennem a filmzenéről. A Dirty Harry dallamait és a Mission Impossible témáját is jegyző Lalo Schifrin jövőt idéző, hátborzongató elektromos orgonára írt filmzenéje, egyszerre idegőrlő és félelmetes. A meglehetősen minimalista hanganyag kiegészül a filmet kísérő gépi zörejek sokaságával, még nyomasztóbbá téve a történetet.
Ajánlom mindenkinek, aki nem pörgős akcióra vágyik, hanem egy elgondolkodtató, lassú folyású, filozofikus töltetet sem nélkülöző filmet szeretne megnézni.
Gyártó: Zoetrope Studios
Rendezte: George Lucas
Forgatókönyv: George Lucas, Walter Murch
Operatőr: Albert Kihn, David Myers
Vágó: George Lucas
Zene: Lalo Schifrin
Szereplők: Robert Duvall, Donald Pleasence, Don Pedro Colley, Maggie McOmie, Ian Wolfe